4forEurope - 2014 Nyomtat
2014 november 28., péntek 20:40

Andrássy gimi, 11.E osztályterem. Egy szép októberi eleji napon Buzás Edina tanárnő belépett egy papírral a kezében, és felhívta a figyelmünket, hogy a Europe Direct Bács-Kiskun Megyei Európai Információs Pont szervezésében indul egy Európai Unióval kapcsolatos verseny. Négyfős csapatokkal kell jelentkezni - ezért is 4 for Europe a neve -, és a verseny fődíja egy strasbourgi tanulmányi út. Ez mind nagyon szépen hangzott, hát rögtön fel is iratkoztunk 16-an - ha tudtuk volna, mi vár még ránk... Bár a 12.E-sek közül is szerettek volna jelentkezni, de a Rózsa-fesztivál minden energiájukat felemésztette, így maradt ez a négy csapat az iskolából.

bEUtazzuk a világot! : Pribojszki Hédi, Fehér Eszter, Kucsera Kinga, Knyihár Nóra
EU-fória: Kovács Lilla, Madarasi Bianka, Nyist Manda, Pallag János
EUkariótákxxx: Festő Blanka, Vulgarasz Zoé, Krett Attila, Lőrinczi Máté
csemegEUborka: Örkényi Virág, Laurinyecz Adriána, Szilágyi Eszter, Szilágyi Klaudia

A verseny három szakaszból állt: az első az online forduló, ezután jött a regionális, majd az országos döntő. Az online forduló 5 feladatból állt, amelyek megoldására valamivel több mint két hét állt rendelkezésünkre.
Az első három feladat inkább kvíz típusú volt, igaz-hamis, címerek felismerése, kérdésekre válaszolás, stb. A negyedik feladat az osztály számára rendkívül egyszerű volt, ugyanis - mintha csak megérezte volna - Buzás Edina tanárnő ugyanezt adta fel EU-órán házi feladatnak. Egy olyan ismerőssel kellett interjút készítenünk, aki fél évet vagy annál több időt dolgozott az Unió valamely tagállamában. Az iskolai szövegünket így csak át kellett alakítanunk a megadott szempontok szerint, és le kellett rövidítenünk 2000 karakterre (ami egyébként borzasztóan kevés egy teljes interjúhoz képest). Talán az ötödik feladat volt számunkra a legnehezebb: egy 60 másodperces kisfilmet kellett készítenünk, amiben két olyan fejlesztést mutatunk be a városunkban, amelyek az Európai Unió támogatásával jöttek létre. Ezt a filmet bizonyos feltételek figyelembe vétele mellett fel kellett töltenünk a YouTube-ra - és ez azért volt jó, mert így volt viszonyítási alapunk a többi csapathoz képest.
A pontozás a következőképpen alakult: az első feladatra 60, a másodikra 56, a harmadikra 20 pontot lehetett kapni. Az eredményt már a beküldés pillanatában megtudhattuk, hiszen kvíz lévén a rendszer ki tudta számolni. Az interjút és a videót szakmai zsűri bírálta el; mindkettő maximuma 60 pont volt.
A határidő lejárta után régiónként a 10 legmagasabb pontszámot elért csapat jutott be a regionális döntőbe. Iskolánkat - és egész Békéscsabát - végül az EUkariótákxxx és a csemegEUborka képviselhette a dél-alföldiek között. A regionális döntő időpontja 2014. november 13., helyszíne a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának társalgója volt. Rövid vonatút és gyaloglás után megérkeztünk - természetesen Tanárnő is elkísért minket -, és 10 órakor elkezdődött a megmérettetés.
Az első feladat volt az egyik házi feladatunk: készülnünk kellett egy 60 másodperces bemutatkozással, amit szóban kellett előadni mindenféle technikai segédeszköz nélkül. Volt, aki verset írt, volt, aki egy komplett jelenet keretén belül mondta el a mondanivalóját, de olyanok is voltak, akik például énekeltek.
Ezután következett egy olyan feladat, amelyben az Európai Unió történetéről tanultakat kellett felelevenítenünk: be kellett írni egy táblázatba, hogy mikor melyik ország csatlakozott, és meg kellett válaszolnunk néhány kérdést.
A következő feladat szinte sokkhatásként ért minket, ugyanis ilyenre abszolút nem számítottunk. Kaptunk egy puzzle-t, amit kirakva magyar képviselőket láthattunk, akik az EU intézményeiben tevékenykednek Magyarország nevében, a másik lapon pedig össze kellett párosítani ezeket a képeket a nevekkel és a politikai frakciókkal. Ez egyébként szinte minden csapatnak “tippelős” feladat volt.
A negyedik feladat egy maximum 40 másodperces rádióreklám készítése volt, melyhez kaptunk egy kétoldalas szöveget. Itt elsősorban arra kellett ügyelnünk, hogy figyelemfelkeltő legyen a reklám. Csakúgy, mint minden feladatnál, itt is mérték az időt, és az időtúllépést pontlevonással büntették. Ezután jött egy rövid szünet, majd jött a nehezebb része a versenynek.
A másik házi feladatunk az volt, hogy sorsolás útján minden csapat kapott egy EU-s országot, és egy ahhoz kapcsolódó kulturális napot kellett megtervezni a saját iskolánkban, és aki továbbjut az országos döntőre, annak meg is kell csinálnia azt - így lett volna egy román és/vagy egy holland nap az Andrássyban. A regionális döntőn 4 percünk volt bemutatni, hogyan képzeljük el a napot, és egy tervezetet is le kellett adnunk. Ezután már felüdülés volt az utolsó feladat, amely mindössze csak annyi volt, hogy minél kevesebb részletből kellett kitalálni, melyik ország címerét látjuk, és le kellett írni a fővárosát és az államformáját is.
Az eredményhirdetés alatt nagyon izgultunk, mivel mind a nyolcan úgy éreztük, összességében jól teljesítettünk. Végül igazunk is lett: az EUkariótákxxx a 7., a csemegEUborka pedig a 3. helyen végzett. Minden versenyző kapott egy kisebb csomagot, amiben értékes ajándékok voltak a Europe Direct jóvoltából.
Az országos döntőre a hét regionális döntő győztesei és a három legmagasabb pontszámot elért második helyezett kapott meghívást. A dél-alföldi régióból az orosházi Táncsics Mihály gimnázium csapata, a WeWood jutott tovább. A fődíj nem kevesebb, mint egy tanulmányi kirándulás Strasbourgba, a második és harmadik helyezett pedig Prágába vagy Plzeňbe utazhat. Az országos döntő december 8-án kerül majd megrendezésre Kecskeméten.
Mindkét csapat egyetért abban, hogy bátran ajánljuk ezt a versenyt mindenkinek, aki érdeklődik az Európai Unió iránt. Bár voltak nagyon nehéz feladatok, de mégis élveztük a versenyt, mert az eredmény nem teljes egészében a lexikális tudásra épült, hanem a kreativitásunkat is használnunk kellett. Egyszóval, kedves leendő tizenegyedikesek: próbáljátok meg, veszteni nem veszthettek vele! Olyan élményeket, tapasztalatokat szerezhettek a verseny során, amiket remekül tudtok majd hasznosítani a jövőben - és itt nem feltétlenül dolgozatokra kell gondolni, hanem azoknál sokkal értékesebb dolgokra.

Szilágyi Klaudia 11.E